Kilada

Forår Grækenland 2005

Så kom endelig dagen vi skulle ned til Nikita igen, vi havde besluttet os for at køre i bil, da vi havde en masse der skulle med ned til båden og naturligvis Malou den er jo ikke meget for at flyve.
Vi havde regnet med en uge til nedturen, men på grund af regn og slud brugte vi kun tre dage. Første dag overnattede vi i Bayern ude på en lille kro på landet, med god tysk bonde mad, det var godt. Næste dag kørte vi gennem Østrig og ned i syd tyrol hvor frugtavlerne var i gang med pleje af de store frugt plantager, blomstringen var lige begyndt så det var flot. Vi overnattede i en camping hytte, mellem frugttræerne det var hyggeligt.
Turen gik så videre ned gennem Po deltaet, vi ville egentlig have været til Venedig men vejret var så dårligt, med støvregn, at vi fortsatte mod syd til lidt nord for Ancona, her overnattede vi igen i camping hytte men den var dobbelt så dyr som den første 65€, ingen varme, men den lå lige ud til Adriaterhavet, som vi dog ikke så på grund af tåge.
Næste dag startede vejret bedre men ak, det varede ikke længe så havde vi småregn igen, så Johannes tog en føre beslutning nu kunne det være nok. Vi ville egentlig have kørt til Brendesi hvor der er kortest sejltid til Grækenland, men nu tog vi færgen fra Ancona til Patras med en overfarts tid på 21 timer, det var drøjt for Malou den måtte ikke være i kahyt og passager området, den skulle være på øverste dæk i et bur, vi smuglede Malou med ind i baren hvor den lå bag vores stole, den vidste at den ikke måtte rejse sig, vi var heldige at kun vores sidebord opdagede den, de var franskmænd og havde selv haft hund.
Da vi kom til Patras næste formiddag slog varmen os i møde det var skønt, vi havde 230 km. ned til Nikita i Koilada turen gik for åbne vinduer. Vi var spændte på hvordan Nikita havde klaret vinteren, glæden var stor da vi blev godt modtaget og ønsket velkomme, fik en stige og nøgler udlevet og så at alt var fint.
Vi var de næste 14 dage i arbejdslejr med klargøring, vi boede på båden og havde det hyggeligt sammen med alle de andre, der var Tyskere, Østrigere, Schweizere, Franskmænd, Hollændere, Englænder og os. Om søndagen var der barbecue hvor vi alle samledes med vores medbragte mad og drikkevare, maden blev grillet på en stor fælles grill, senere var der sang og musik til 5 mands orkester fra bådene.
Dagene fløj af sted, vi skulle være færdige til Inger og Niels Ove kom den 15 apr., vi var heldige at vi, som en af de første, kom i vandet om formiddagen, vi lagde os for anker ude i bugten klar til i strålende solskin at hente vores gæster kl. 17:00.
Inger og Niels-Ove var godt trætte efter 22 timers rejse og ville gerne til køjs, men vi havde købt champagne, det kvikkede op så vi fik en dejlig aften for anker i Koilada bugten.
Lørdag den 16/4 alle var godt udhvilede og friske, vi havde besluttet at gasterne skulle bestemme hvad der skulle foregå medens de var om bord, Niels-Ove blev styrmand og inden vi så os om lå vi i et lille fiskeleje Vivari, et dejligt sted vi kunne få hækken ind til broen som de eneste gæster, skide hyggeligt vi gik en tur og kiggede på blomster og træer som nu stod i blomst overalt, der var Mimoser, appelsiner træer der havde små blomster der dufter som jasmin, der er hvide agaver og nerien som er i knob og mange andre som vi ikke ved hvad hedder.
Inger og Marga lå det meste af dagen i solen ude på dækket, om aftenen spillede vi whist og hyggede os.
Næste morgen fik vi forskellige fisk af en fisker han ville ikke have betaling. Vi besluttede os for at ligge over da vejr meldingen ikke var for god, det endte dog også i kraftig vind sidst på dagen og det meste af natten. Inger og Johannes stod for tilberedning af fiskene Inger er fantastisk.
Vi var lige en tur i Nafplion en tid Grækenlands hoved by med borg og andet godt men det behagede ikke damerne da der var for mange biler. Så vi sejlede til Port Helli, der mødte vi Herman som også havde fået båden i vandet samme sted som os, nu havde han fået konen om bord, hun er sød og hedder Anne, vi har nu sejlet sammen de sidste 14 dage.
Om torsdagen lejede vi en bil i Emioni for at køre op Epidavros en dejlig tur. Epidavros er et af de bedst bevarede teatre i Grækenland, der er en akustik så alle 4500 tilskuer kan høre en mønt falde. På vejen hjem hentede vi vores bil i Koilada, så den var klar i Emioni til Inger og Niels-Oves hjemtur.
Næste dag sejlede vi til Hydra hvor der ingen biler er al transport foregår på Æsler og muldyr. Om aftenen var der sang og musik om bord på Nikita, Herman og Niels-Ove var fine på guitaren begge to, det den ene ikke kunne, kunne den anden.
Næste morgen sagde vi farvel til Inger og Niels-Ove, de tog færgen til Emioni hvor bilen stod og ventede på dem.
Nu ligger vi i på Egina for at opleve den græske påske, som jo ikke falder samtidig med den danske. I går langfredag var der stort optog fra de forskellige kirker, alt var pyntet med blomster og lys. Præsterne gik forrest i deres fineste guldbroderede gevalter og krusfixer, herefter kom der drenge med røgelse, til sidst kom borgerne med tændte lys og messesang. Aller sidst sluttede alle i kirken for at blive velsignet.
I forbindelse med påsken er der skyderi som til nytår i dk., så vi bliver nød til at dope Malou, vi har fået piller af Græsk dyrlæge, de er så kraftige, at Malou nu har sovet et døgn.
Grækerne bruger Påsken til årets første sejltur, så havnen er fyldt godt op, vi er stort set de eneste udlændinge, vi ligger inde mellem to Græske motorbåde de vil gerne snakke og de skænker gerne af den hjemmelavede snaps og vin. I aftes fik vi rejer der var tilberedt på Græsk, nu her kl. 14:30 er de temmelig højrøstede.
Det er jo påske lørdag i dag det er den helt store dag, Grækerne er opstemte de har det fineste tøj på høje stilethæle og silkekjoler, mændene alle med slips på. Kl. 24:00 bliver Jesus sendt til vejrs med stort fyrværkeri alle går med lys og lanterner gennem byen.
Vi blev inviteret over på nabo båden til suppe som kun blev lavet den ene gang om året, suppen bestod af høns med fødder og alt godt krydret med kanel og citron, Marga siger der var katte deri. Senere klinkede vi hårdkogte æg som var farvet røde, Marga vandt selvfølgelig.
Efter påsken sejler vi op til Athen for at hente Bodil og Bent de skal være gaster en halv snes dage.