Frankrig

Turen gennem Frankrig til Italien

Så er vi igen på egen køl, vi har været i arbejdslejr i 14 dage, Nikita er som ny igen.Vi har sagt farvel til Moselherz som jo har været vores base siden efteråret, vi har købt de sidste flasker moselvin og sagt farvel til havne fogeden og alle de andre vi havde lært at kende, lidt vemodigt.

Metz_Thumb

Vejret har været godt med dag temperaturer mellem 15 og 25 grader med sol næsten hver dag, det kan allerede ses på maven.Vi ligger nu i Metz en meget flot gammel by med universitet og militærakademi. Der er et skyderi uden lige, træernes knopper springer så det er en lyst, da vi kom herned var forsytiaen sprunget ud og nu er der et grønt skær over skoven med hvide blomster fra tjørn og røde fra kirsebær, blå og hvide puder står i fuldt flor.

Vores Internet er ødelagt af virus, vi kan kun modtage mail når vi er på Internet cafe, så det må vi lære at leve med til der er mere ro over virussen. Vi er faktisk de første i alle havne, sejlerne hernede starter først med klargøring til påske så det er faktisk ikke tidligere end i dk., men det gør ikke noget vi bliver godt modtaget overalt og der er god plads.

105_0574_Thumb

Turen fra Metz og til hvor Mosel ikke er sejlbar mere gik meget hurtigt, efter flere store sluser kom vi til en lang kanalstrækning Canal í Est, her kommer sluserne som perler på en snor. Ved den første sluse fik vi udleveret en slusevagt han fulgte os dagen igennem. Han kører i bil frem til næste sluse og klargør den medens vi kommer sejlende. Når han har fået vores fortøjninger går johs i land og hjælper ham med først at lukke slusen, herefter vand ind for til slut åbne sluseporten så vi kan sejle ud. Efter en 15 til 20 sluser spørger han om det ikke er tid til fyraften, vi bliver enige om at det er ok, han vil starte næste morgen kl. 9, vi bliver efterladt i den lukkede sluse midt i en skov.

Franskbesog_Thumb

Vi havde en god dialog med ham, så næste dag da hans mor og far på på besøg blev vi en stor familie. Moderen sejlede med på Nikita medens han og faderen sørgede for slusning, johs serverede drinks på fordækket og parløren kom frem.

106_0677_Thumb

Charmes mandag den 12/4 vi stod op til flot solskin dagen stod på rengøring da vi skulle have gæster om bord. Gunhild og Ove kom for at sejle med den næste strækning, vi har sagt farvel til slusevagten, strækningen fremover er med automat sluser som betjenes fra båden.
Da Gunhild og Ove kom havde vi nok en masse at fortælle for klokken blev 3 om natten, næste morgen kunne vi stadig mærke whiskyen, vi var noget sløve så vi blev liggende til næste dag.

105_0569_Thumb

Næste morgen stod vi igen op til flot solskin, efter morgenmaden kl. 9 gik turen videre mod Epinal der er 16 sluser. den ny besætning fik et kursus i slusning og arbejde derefter hårdt hele dagen, Gunhild stod for og kastede tovet op til Ove som havde løbet på kanal bredden, bilen kørte han nogle gange frem og parkerede et par sluser længere fremme. Da vi var flere om slusning kunne Marga få et kursus i indsejling i sluser, styrmanden kunne jo få forfald.

Næste dag tog vi i bil til Strassburg blandt andet for at se Europa parlamentet. Parlamentet var storslået udefra vi kunne ikke komme ind der skulle bestilles tid en måned før på grund af terrorisme, Ove var dybt skuffet, så han og johs satte sig på et sted med øl udskænkning, der er mange forskellige øl mærker i Strassburg. Gunhild og Marga gik selvfølgelig på shopping købte bikinier, det var selvfølge en formidlende omstændighed. Turen hjem til Nikita var meget smuk.

Pause_Thumb

Næste dag var der sol igen, mellem sluserne (23 i dag) sad Gunhild i sin nye bikini og strikkede, Marga vaskede tøj, Ove løb på kanal bredden Styrmanden styrede. Sådan gik livet om bord indtil vi kom til Corre her går kanalen ud i Petit Saone vi overnattede med tusinde krager siddende i træerne over vores hoveder, det var irriterende men ikke nok med det kirkeklokkerne kimede hver
time hele natten (det var hyggeligt).

106_0657_Thumb

Vi sejlede nu med medstrøm i Petit Saone, det går nu hurtigere end de 6 km i timen kanalerne. Petit Saone starter som en stor å, med træer og grene helt ud til sejlrenden, ind over land kan man se store mistelten plantager med store godser spredt ud over landskabet.

106_0667_Thumb

De næste dage havde vi fart på vi skulle til middelhavet, vi kom hurtigt forbi Lyon hvor vi sejler ind på Rhone floden, der bliver mere og mere strøm, men det gør ikke så meget vi har den jo med. På Rhone floden er der flere store sluser med kraftværker ved siden den største er 24 m. høj, Nikita er ikke ret stor når vandet er ude. Slusningen gik nu fint der er flyde pullerter der følger med ned når vandet lukkes ud.

Da vi kom til Port St. Louis der hvor Rhone møder Middelhavet, mødte vi Mistralen som er en storm der bliver opbygget over midt Frankrig for derefter at blive presset ned gennem Rohne dalen med stor styrke, det blæste mellem 20 og 25 m/s, så er det med at ligge godt fortøjet. Men ellers har vi været heldige og mødt Middelhavet som et roligt og dejligt hav at sejle i med store dønninger.

rød klippe 2

Vi var ude at se forskellige ting, vi var bl.a. i Rossalion for at se de røde bjerge, det var en fantastisk flot oplevelse. Oppe på toppen af det ene bjerg var der bygget en lille rød by.

106_0676_Thumb

Vi var i Avignon med paveslottet med den kæmpe ringmur rundt om og den halve bro var meget hyggelige og spændende.
Vi var også ude i Camargue for at se vilde hvide heste, sorte tyre og lyserøde flamingoer, det var spændende. Vi så rismarker, vi var meget overrasket over så mange der var men Frankrig er selvforsynende med ris. Vi var også til sigøjner festival i St. Maria en lille hyggelig by i Rohne deltaet ved middelhavet, der vrimlede med sigøjnere, de kom fra hele Europa.

108_0840_Thumb

Det er næsten 2 måneder siden vi har set en regndråbe, det har været mellem 25 – 30 grader med for det meste en skyfri himmel, de indfødte siger temp. er 5 grader under normalen, det passer os fint.

Vi ville egentlig have sejlet direkte til Corsika, men på grund af at vi mødte Mistralen så kraftig, besluttede vi at slå følgeskab med Renate og Egon fra Koblenz, som sejler i en Nauticat 33, samme størrelse som vores, de ville følge kysten rundt.

Det har vi ikke fortrudt, det har været utroligt smukt. Vi har besøgt Cannes og Monaco men det er ikke for fattige folk havnepengene kan nemt runde 100€ om dagen nogle steder.

For tiden er Niels-Ove med som styrmand, ham sætter vi af omkring Rom hvor Bo kommer med en uges tid.